Friday, March 5, 2010

Mer mjuka kläder...



Nu går symaskinerna varma minsann! Vad roligt, men ovant det är, att sy i mjuka tyger. Det tar ett tag att komma igång och komma ihåg hur man syr i mjuka tyger, hur mycket och vad som ska sträckas och vilka inställningar på maskinernadet sk vara osv. Men kul är det när det finns fina tyger att sy av. Elefanttyget fick jag av Siri, och jag älskar det. Vill ha meeeeeer......
Iallafall så fick det direkt bli en t-shirt åt Max. Och den lila mudden var med i paketet från Hello syr och pysslar, och passade perfekt till de lila elefanterna. Och vilken skillnad på mudd!!! Vad fin kvalitet till skillnad från den mudden vi har här. Den som finns här bara noppar och är jättestretchig och grov. De jag fick med i paketet var tunnare, "stabilare" och mycket lättare att sy med. Det blev inga hoppstygn eller nålar som gick av. Tänk om vi hade sån mudd här.....
Sen provsydde jag en hätta, så den blev lite si och så men nu vet jag att storleken är OK, så jag kan sy den i något fint tyg. Utgick från Gynthers hätta, och ändrade bara lite och förstorade den en del.
Och tygerna är de fina jag nämnde i föregående inlägg, från Jippiyes utlottning. Äntligen fastnade de på bild som jag ville!!!

Nu ska jag gå och väcka lilleman så vi kan gå ut och njuta av höstsolen. See ya!

14 comments:

  1. Vad fin tröjan är, der ut att passa perfekt dessutom! Själv har jag det motsatta problemet... Har svårt att hitta fina vävda tyger och komma igång att sy i sånna. Har iaf tänkt slakta ett par mjuka sköna gamla jeans som jag har och sy ett par muddjeans till sonen, få se när det ska bli av?

    ReplyDelete
  2. Men så lustigt att det var just det elefanttyget du hade! Mudden är köpt för att matcha just de lila elefanterna från Stoff och stil! Vilket sammanträffande! Fin blev den. Och hättan också.

    Tur att djungeltröjan passade i alla fall!

    ReplyDelete
  3. Jättesöt hätta, fint med det blommiga tyget!

    ReplyDelete
  4. Vad stor han blivit Max! Och håret växer också. Har inte sett det på de andra bilderna men här ser man verkligen hur lilla killen börjar bli stor. Tjusiga elefanter. Och vad snabb du är på att sy ihop en T-shirt. BAra sådär liksom. Du fick ju mudden typ igår eller nått!

    Jag stormgillar tyget på lilla hättan. Dögulligt. Fina färger. Och blommigt. Gillar blommor. A lot! Tro det eller ej men jag har lite syprojekt som formas i min skalle... Snart åker den fram här med, syracermaskinen!

    Cleft palate = gomspalt, eller när vi var små så kallade man väl ungarna i skolan med denna defekt för harmynta. Amning? Försökte förtvivlat men det bara gick inte. Bebisen kan ju inte suga. Det är som att suga i ett sugrör med hål i ungefär. Vi använde speciella flaskor för ändamålet. Sen blev det till att pumpa för brinnande livet de följande 3-4 månaderna... Det blir inte alltid som man tänkt sig liksom.

    Återkommer om mina syprojekt. Sitter som bäst och väljer fantastiska tyger fran en US online store. Svärmor får skicka över. Det ska nog bli ett sofföverdrag i lapptäcksstil. OCh sen blir det nog några kombinerade virk och tyg linnen till tjejerna. Vi får väl se. Som sagt, idéerna finns i skallen just nu.

    ReplyDelete
  5. Visst är det kul med mjuka tyger också? Måste vara roligt att kunna sy kläder som ingen annan har "down under"! Fina kläder som vanligt, blev också helt förälskad i toppen du visade i ett tidigare inlägg, den som du slaktade en sovsäck för!

    ReplyDelete
  6. Det låter som att du borde satsa på att öppna skandinavisk tygaffär i Australien! Levande marknadsförare skulle du ju ha i dina fina barn i egensydda kläder!

    ReplyDelete
  7. That bonnet is the cutest thing I have ever seen. Is there any way you would consider writing your blog in english too? I am dying to be able to read it. My youngest daughter is 2 and a half and so far will still wear what I choose for her. My 2 older girls are much more picky. X

    ReplyDelete
  8. Underbart som vanligt! Men hur fick du Jade att prova hättan? Ser ut som om hon inte är helt nöjd med att ha hättan på, trots att den är dösnygg....;-)

    Mjuka tyger är så bra...snart är det dock dags att ta tag i de vävda, åtminstone för nederdelar till mina slitvargar...men vad väljer man till slitvargar och spillmajor? Svart? DET är ju poppis, japp...not.

    Nu ska jag se om jag får lite tid i grottan igen. Solen skiner men det struntar jag i, har en envis förkylning som irriterar och ett spännande projekt att ta tag i i grottan så det är nästintill omöjligt att inte gå dit..

    ReplyDelete
  9. Åh, så gøy at det var nok elefantstoff til en t-skjorte! Ble så fin, og er imponert over hvor fort du har sydd den:)

    Søt lue også..

    Gjør ingenting om pakken fra deg blir forsinket, da har jeg jo noe spennende å vente på i posten!

    ReplyDelete
  10. Så fina saker du sytt, och vilka läckra tyger du vunnit!

    ReplyDelete
  11. Vilka fina kläder - jag har inte vågat mig på att sy i mjuka tyger på ett tag, men snart är tyghögen alldeles för hög i väntan...

    ReplyDelete
  12. Men, ska du till Svea Rike! Ja, än så länge ligger snön djup...
    Det är väl bara att sätta igång och spara för tyginköp....:-) Fast de bästa tygerna finns ju på nätet...

    Jag har provat Jule-tröjan, som blev helt underbar (inlägg kommer snart)fast det var hiskeligt vad långa ärmarna är...jag måste lösa det på något vis- någon bra ide? Utan att sprätta kan väl tilläggas...

    ReplyDelete