Wednesday, November 4, 2009

Sommarkläder....

Först ut är en klänning åt Jade. Tyget är ett oanvänt vintage örngott, hittade två i en oöppnad förpackning på loppis och tyckte det var sååå fint. Nederkanten och "vingarna" är också loppistyg. Mönster från Ottobre. Ursäkta fotokvaliteten, det första fotot var det enda (och såklart det abslolut sämsta) som inte vändes på högkant när jag skulle importera det till bloggen, varför gör det på detta viset??? (Vofför vofför vofför gör de på dette viset, vofför då??? Typ Rumpnissarna från Ronja Rövardotter...) Highly annoying anyway!

Sydde en hatt åt Jade, eftersom jag slaktade hennes hatt för att få ett bra hattmönster. Hatten som syddes efter det mönstret blev inget bra, så jag skickade efter ett Ottobre magazine med hattmönster i (samma tidning som hade klänningsmönstret ovan). Denna hatten blev bättre, men ganska stor. Den passade mig faktiskt, så jag ska nog sy en åt mig själv! Och en åt Max förståss, eftersom han just nu har fått nada från mig... Tur att det kommer en skjorta från Aleisa åt Max så han slipper gå naken! Men just nu finns det så många klänningar som vill bli sydda, så stackars Max får ju inte så mycket nytt annars....

16 comments:

  1. Ljuvlig klänning! Känns härligt att se sommarkläder såhär i mörka hösten som det är här...becksvart o kallt!

    ReplyDelete
  2. Hatten blev sá fin och jag gillar dina klänningar. Fár ni det sá där olidligt varmt pá sommaren?

    ReplyDelete
  3. Både klänningen och hatten är jättefina! Och jag tycker visst att Max verkar få kläder av dig.:)

    ReplyDelete
  4. Vilken ur söt klänning! Gillar både modell och tyg! Hatten är så klart fin fin den också. Har oxå det tyget hemma så det kanske blir en hatt till sommaren, men det är ju ett tag dit för oss nordbor:)

    ReplyDelete
  5. Hej! Vad mycket du sytt. Och vad bra att du säsongsanpassar syendet, jag gör precis tvärtom. Sommargrejer mitt i vintern. Ha ha...jag känner igen det med IKEA från förr. Jag var exakt så, vi kvinnor plockar och männen följer med som bärare och betalning. Det har byggts ett nytt IKEA i Malmö, mycket mycket mycket större på svågertorp. Det nya stället i Malmö för Köpenhamnare att handla på, direkt efter att man kört av bron. Men jag har inte varit där ännu. Vågar inte ta mig dit, har själv gått och blivit som fästmannen. Blir arg när det blir för mycket folk och rörigt och vill inte stå i kö. Man ska nog heller inte utmana ödet nu i influensatider. Snart blir det vaccination! /petra.h

    ReplyDelete
  6. Supersøt kjole! Så heldig du var som fant så fine ubrukte stoff:)

    Og hatten er kul!!

    ReplyDelete
  7. jätte fin klänning och hatt =)

    ReplyDelete
  8. wow så himla läcker!!! Hatten är också jättefin! Avis på eran sommar, här är det snöblandat regn idag...

    ReplyDelete
  9. En riktig sommarklänning. Jag tycker max har fått mycket av dig. Jag är dålig på att sy till mina pojker och det är väldigt mycket roligare att sy klänningar tycker jag. Kanske är det för att man är tjej själv.

    ReplyDelete
  10. Ojojoj, har kommentarsfunktionen fått spatt? Får väl se hur många ggr den här syns?

    Så härligt att se sommarkläder mitt i eländet här: blåst, snöblandat regn, becksvart och en eländes massa jobb på jobbet...och en chef som missförstår allt man säger....bläää. Så därför är det härligt att kunna drömma om sommaren via dig!

    Skulle behöva ta en tur till IKEA, men inte innan jag fått min spruta med vaccin men det är så knasigt här: vissa vårdcentraler vaccinerar alla- andra håller stenhårt på "bara barn och riskgrupp 1" Fattar inte detta- så illa skött. Det ska väl för 17 inte vara olika i samma landsting eller land heller för den delen..

    Ursäkta lite OT i din blogg!

    ReplyDelete
  11. Men vad konstigt? Ursäkta ny kommentar- men alldeles nyss när jag läste så var allas kommentarer trippla??
    Borde jag kanske gå och lägga mig??

    ReplyDelete
  12. Har halsbandet redan dykt upp? Då gick det fortare än jag hade räknat med. Hur hårt man ska banka beror ju lite på, två bank på de avlånga tagsen tycker jag är rätt ok, ringarna får man bara banka en gång på och inte för hårt, bokstaven I får man ta det väldigt lugnt med så man inte knäcker brickan. Lycka till! :)

    ReplyDelete
  13. Jag skulle ju kommentera kläderna också. De är jättefina! Jag lyckades aldrig få ihop en sådan solhatt, jag sydde däremot en lite lättare variant efter ett mönster från Stoff och stil.

    ReplyDelete
  14. Jättefin klänning, undrar om inte min mormor har samma variant hemma... Får kanske köra dit och rota lite i skåpen! Och söt hatt, har själv sytt en sådan och tyckte också att den blev lite väl stor.

    ReplyDelete
  15. fin klänning, tror att det är ottobres, eller hur? jag älskar det! ta det lugn med syinstruktioner, jag nästan aldrig läser de, försöker att använda huvud, och du vet att svenska är inte mitt språk, så det är därför. kul med paketet fast du vet att det behövdes inte alls göra, men jag tackar för det, och sluta säga att jag syr finare änn du, det stämmer inte alls. kram till kangurorna och alla 4 där.

    ReplyDelete