Monday, May 4, 2009

Santas little helper...

Om man är gravt färgblind kan man tro att det är en liten tomtenisse som fastnat på bild nedan. Eller så räcker det att man är barnets pappa för att tro det. "Oh, darling are you Santas little helper???" Det är ju precis sånt man vill höra när man slavat framför mönster, maskiner och sprätt en hel kväll. Speciellt eftersom det inte är en tomte outfit (tänkte det var lika bra att jag förtydligade mig här; det är en klänning med luva och inte en tomtenissedräkt).
Klänningsmönstret är från Ottobre, fast luvan ändrade jag lite på. Nu ska jag prova att sy den i ett finare tyg, och en storlek mindre. Och utan tomtenisse-luva....

Jag har inte fållat nederkanten ännu, och en del trådar måste klippas av och fästas.


En fråga: Det står såhär i en beskrivning:
"Sy ned sömnsmånen med en tränsa". Vad i hela världen betyder det??? Sist jag kollade, så var "träns" något man satte på huvudet på en häst, och "tränsa" var själva verbet "Att tränsa en häst".

12 comments:

  1. Hade ingen aning om vad tränsa är men i saol.se står det att träns kan vara en tät söm. kan det vara förklaringen? Klänningen blev i alla fall superfin. Med alvmössa :)

    ReplyDelete
  2. Vad fin! Jag gillar helt klart luvan och tycker inte alls att den är tomtenisse-lik. =)

    ReplyDelete
  3. Äh! Jag säger bara en sak: Karlar!!! :)
    Jättefin!

    ReplyDelete
  4. Håller fullständigt med äppel päppel! Karlar...!!
    Den var jättefin med luva!

    ReplyDelete
  5. Just som Bobo säger, när Ottobre skriver ”träns” menar de att man syr tätt-tätt för att förstärka till exempel fickor eller sy ned kantbandsskarven mot sömsmånen. När andra skriver ”träns” kan de mena en ögla man gör att ha som knapphål.

    ReplyDelete
  6. Jag tror bestämt att det betyder en supertät sicksack, typ knapphålstät, som man syr för att förstärka och för att det är rätt snyggt.
    Brukar i regel finnas i gylfregionen i typ vanliga jeans, så kolla på ett par sådana!!!

    Och ja, klänningen är supersöt och inte ett dugg tomtelik!!!

    /Yngla

    ReplyDelete
  7. Ja, kjempesøt kjole. Liker hetten godt.

    Takk for hyggelig hilsen i min blogg. Det viser seg at min datter har Cøliaki, så nå blir det en ny hverdag når det gjelder mat. Men som du skriver, man blir vant til det etterhvert - og barna har det bra så lenge man følger deres diett.

    Og ikke gi opp Gynther mønstrene! Det er mange søte der. Bare prøv igjen, følg linjene og ikke gi opp!!

    ReplyDelete
  8. Superfin klänning! Tränsla har jag aldrig hört..

    ReplyDelete
  9. Tack för din kommentar hos mig :)

    Jag tycker klänningen var jättefin och blir otroligt imponerad då jag själv knappt kan sy upp en gardinlängd :)

    ReplyDelete
  10. Jätte fin! :0) Och tränsa en klänning? Då skulle den nog behöva mer man och svans i mina öron med :0)

    ReplyDelete
  11. Den var jättefin, och jag fick inte den minsta association till någon tomtenissedräkt. Undrade faktiskt vad du menade med rubriken tills jag fick läst...

    ReplyDelete